Vill du öka energin i din omgivning?

Japp, skicka mig tips & idéer direkt från Inspirationsbloggen!
* = obligatoriskt fält

Låt din inredning boosta ditt välbefinnande

Ditt hem påverkar dig mer än du tror.

Tänk dig att komma in ett luftigt rum med inbjudande sittplatser, frodiga gröna växter och vackra ting.

Eller att komma in i ett mörkt, övermöblerat och rörigt rum där du får flytta på saker för att kunna sätta dig ner.

De två miljöerna får dig att känna helt olika saker.

Du kanske – precis som jag – inte är någon petimeter när det gäller lite röra, men när det blir för mycket av det ostrukturerade blir vi stressade.

Vissa kanske mer än andra, men vi människor älskar faktiskt egentligen ordning och symmetri. Det ger oss trygghet och en känsla av kontroll över situationen.

Inredning och välbefinnande går hand i hand. Och en dålig inomhusmiljö kan faktiskt göra oss sjuka.

Därför ska du se till att ditt boende är inrett så att det boostar din hälsa och ditt välbefinnande såväl fysiskt som mentalt.

Kolla extra noga på de här 8 områdena.

1. ljus

Ljus är en ofta underskattad komponent i inredningen.

Förutom att ljuset är funktionellt – hjälper oss att se – så kan det bidra till större välbefinnande.

Eller tvärtom.

Det är fakiskt så att för lite ljus kan leda till depression och tungsinne.

Speciellt viktigt är rätt belysning för oss här i Skandinavien där vi är svältfödda på ljus så många månader under året.

Varje rum behöver 5-7 ljuskällor (beroende på storlek).

Inredning lampor

Bild: Pinterest.com

Variera din belysning på olika nivåer (högt och lågt) och gör den gärna dimbar om möjligt. Det gör att du får en bra flexibilitet i din ljussättning.

Vill du veta mer om hur du ljussätter dina rum kolla HÄR.

Tänk också på att släppa in så mycket dagsljus som möjligt.

Det är det absolut bästa ljuset för oss människor och ger oss mer energi än det artificiella.

Köpa ny soffa

Bild: Vitadromgarden.blogspot.com

Dra upp persienner, dra ifrån dina gardiner ordentligt och öppna gärna fönstren för att vädra och släppa in ljus varje dag i alla dina rum.

Det finns blått och gult ljus.

Det blåa ljuset är hårdare och finns i dagsljuset mitt på dagen och i ljus från elektronik som TV:n, datorn, mobiltelefonen och paddan.

Det ljuset ska du undvika på kvällen eftersom det säger åt hjärnan att ”nu är det dag och du ska vara energisk och fokuserad”. Det motverkar alltså allt det som du vill uppnå för att kunna somna.

2. Skapa din egna lilla oas för återhämtning

I vår stressade tillvaro behöver vi kunna ladda våra batterier.

Det gör vi bäst när stressnivån går ner och vi kan slappna av riktigt ordentligt.

Så skapa din egen lilla ”laddningsstation” fullproppad med harmoni och stressfrihet.

Inredning fotovägg

Bild: Pinterest

Var den ska placeras beror på hur ditt hem ser ut.

Kanske har du lyxen att använda ett helt rum för det ändamålet. Eller så får du utgå från en plats i ett rum med fler funktioner än att bara vara din ”relaxyta”.

Det kan t ex vara en fåtölj med en pall att lägga upp fötterna på i ett hörn nära ett fönster med ett vackert träd utanför.

Det kan vara i din trädgård, i ett hörn av soffan eller rent av i ditt badkar.

Det viktiga är inte var den befinner sig utan att den är bekväm och att du känner att det är en plats där du kan slappna av.

Inredningstips

Bild: Visionsofvogue.com

Låt den inspireras av färger, former och bilder som skänker dig glädje och trygghet.

3. Rensa regelbundet

Som vi var inne på i exemplet tidigare så är det viktigt att dina rum inte ger ett rörigt intryck.

Det skapar en känsla av stress (även om du inte är helt medveten om det).

Ta för vana att lägga undan saker och rensa ut sånt som du inte använder.

A och O för ett strukturerat hem är förvaring. Så satsa på smart sådan i alla dina rum.

Förvaring inredning badrum

Bild: Ikea.com

Vill du veta mer om smart förvaring till ditt hem, kolla HÄR.

4. Gröna kompisar

Växter har massor med fördelar ut ett hälsoperspektiv.

De renar luften och tillför fuktighet.

Enligt forskning så höjer de vårt humör bara genom sin blotta närvaro och kan sänka våra stressnivåer.

Inredning vår

Bild: livethemma.ikea.se

Enligt vissa studier förbättrar de också vårt minne och koncentrationsförmåga. Dessutom lyfter de vilken tråkig och oinspirerande miljö som helst till en högre nivå.

Sprid ut dina gröna vänner i alla rum och du ska se att atmosfären där känns fräschare och friskare på en gång.

Vill du ha tips på lättskötta (och snygga) växter till ditt hem kolla HÄR.

5. fukta luften

Växter kan tillföra fukt till luften men vill du ha snabbare resultat kan du investera i en luftfuktare.

Inredningstips

amazon.com

Vår inomhusluft är i regel väldigt torr vilket påverkar vår kropp.

Den torra luften torkar ut hud och slemhinnor. Den kan t o m försämra vårt immunförsvar och öka risken för förkylningar och infektioner.

6. bÄDDA FÖR GOD SÖMN

En av de faktorer som påverkar din hälsa mest är hur du sover.

Det finns forskning som visar att människor som regelbundet sover 7-8 timmar per natt är friskare och lever längre än de som inte gör det.

Alltså är sängen den enskilt viktigaste möbeln i ditt hem.

Investera i en bra madrass och sköna sängkläder.

Inredning lampor

Bild: Daily Caty

Visst kostar lakan av god kvalitet lite mer men de håller i ”evighet” och ger en härligt lyxig känsla när du ligger i dem. Välj naturliga material som bomull och linne (gärna ekologiskt).

Glöm inte kudden! En dåligt stoppad eller för mjuk kudde kan påverka både din sömn och nacke/rygg negativt.

Mer om hur du inreder ett harmoniskt sovrum hittar du HÄR.

7. aNVÄND DOFT 

I mitt hem använder jag mycket doft.

Det är så fantastiskt hur man kan skapa olika atmosfär och känsla genom att använda olika dofter.

Och det är oslagbart härligt att mötas av väldoft när man öppnar sin egen ytterdörr.

Doft påverkar vår sinnestämning enormt mycket eftersom vårt doftsinne är kopplat till det ställe i hjärnan där vi lagrar våra minnen. Det är därför du kan få associationer till händelser, personer och känslor när du känner en välbekant doft.

Använd en diffuser med eterisk ekologisk olja och välj doft efter den stämning du vill ha. 

Inredning aromalampa

Bild: Aestheticcontent.com

Vill du exempelvis tillföra friskhet & fräschör kan du använda pepparmynta. Vill du öka känslan av energi satsar du på rosmarin. För avslappning och bättre sömn använder du lavendel.

Mer om hur du doftsätter ditt hem hittar du HÄR.

8. OMGE DIG MED VACKRA TING & MINNEN

Låt de saker som tilltalar dig mest vara huvudpersonerna i din inredning.

Ge gärna plats åt härliga minnen i form av foton eller prylar som ger dig goda vibbar och påminner om trevliga stunder i livet och människor du gillar.

Läs mer om hur du skapar en inredning som ger dig en lyckoboost HÄR.

Summa summarum

Om du inreder ditt hem rätt, kan det vara som en läkekur för kropp och själ.

Ljus, luft, rymd, bekvämlighet och vackra ting kan verkligen påverka ditt välbefinnande positivt.

Så utgå från listan ovan och ta en titt i dina rum.

Fundera därefter på vad du kan göra för att det ska stödja ditt välbefinnande på högsta tänkbara nivå.

Det är du nämligen värd! 

 

Känns det svårt att genomföra själv?

Då kan du få hjälp online.

Kolla hur det går till HÄR!

 

Maria Mattsson inredare

 

Maria Mattsson

Certifierad inredare & stylist IIDA (International Interior Design Association)

Rubrikbild: Organicmakers.se      

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.