Vill du öka energin i din omgivning?

Japp, skicka mig tips & idéer direkt från Inspirationsbloggen!
* = obligatoriskt fält

Speglar er entré de ni verkligen är?

Medarbetare, leverantörer och kunder kliver in genom er entrédörr och ser… Ja, vad ser de?

En receptionsdisk? En sitthörna? Ett tidningsställ? Några växter? En korridor? Logotypen på väggen?

Den som kommer in där för första gången får ett omedelbart intryck av vilka ni är. Det intrycket har en tendens att stanna kvar i medvetandet ett bra tag har det visat sig.

Medarbetarna som kommer och går genom entrén kanske inte medvetet lägger märke till hur det ser ut längre.

Men känselsinnet reagerar varje gång.

Det kan förstås vara många orsaker till mer eller mindre lustfyllda känslor hos en medarbetare när han/hon kliver in genom dörren.

Men en positivt laddad visuell miljö ger i regel positiva känslor.

Tips för att skapa varumärkesstärkande receptioner och entreer

Mind Candy, London

Den här ytan är alltså viktig.

Rejält viktig faktiskt.

Här finns chansen att göra ett starkt positivt första intryck. Och ladda medarbetaren med stolthet och energi inför arbetsdagen.

Och hur får man då till det?

Här kommer en lathund för en inspirerande och varumärkesnära entré.

1. Ert varumärkes ”själ”

Okej. Det finns tyvärr inga genvägar.

Vi måste börja med det som är inuti. Inne i varumärket.

Troligen har ni beskrivit det i några kärnvärden eller ledord och en vision.

Det blir utgångspunkten för känslan i er entré.

Är ledorden till exempel;

  • Jordnära
  • Utvecklande
  • Personliga
  • Pålitliga

(som förresten är PEAB:s kärnvärden….)

Ja, då är det den känslan som ska förmedlas.

2. Funktion och praktiska hänsyn

Man kommer förstås inte undan att tänka praktiskt och på vilka funktioner som behövs i entrén/receptionen.

Men det vet ni säkert redan och har troligen redan en yta som uppfyller det.

Om inte, så är det värt att fundera över svaren på frågorna:

  • Vilken typ av besökare har vi?
  • Hur många besökare per dag har vi?
  • Vad behöver de?

Man kan också tänka sig att entréytan p g a planlösningen är integrerad med vissa arbetsytor eller umgängesytor för de som jobbar där.

Inredningstips_reception

ICrave, New York

Då behöver man tänka på ljudnivån och hur man dämpar den och kanske jobba med snygga avskärmningar (t ex hyllor eller växter).

3. Möblering

Punkt 1 och 2 blir utgångspunkten för vår möblering.

Men det behövs lite mer planering och eftertanke för att skapa en miljö som är inbjudande och uppfyller de krav vi nu ställer på den här ytan;

  • Funktionellt
  • Välkomnande
  • Varumärkesbesjälat
  • Inspirerande

Möblering och placering av bilder och dekor är extremt viktig för känslan.

Tänk på att sätta sittgrupp/möbler för besökare så att de har bra överblick över rummet och entrédörren om möjligt. Det känns tryggare och mer bekvämt att sitta så.

receptionsinredning

Har ni en receptionsdisk så ska ju den självklart vara riktad mot entrédörren så att det är tydligt vart man ska vända sig.  Den behöver inte vara precis mitt emot ingången utan kan också med fördel vinklas så att man, även när man väntar, är vänd mot ”servicestationen” och inte ser ryggen på den som eventuellt bemannar receptionen.

I ”framtidens” kontor kanske vi inte alls kommer att ha någon ”mänsklig” reception.

Det blir ju vanligare att man själv registrerar sig som gäst och sedan väntar på att den man besöker möter upp.

Kanske får vi också se de omtalade robotarna på receptionistens plats så småningom :-).

5. Inredning

Äntligen är det dags att ta en närmare titt på era kärnvärden och hur de kan omsättas i inredning av er välkomst-yta.

Kreativ inredning av reception

Urban Outfitters, Philadelphia

För att vara konkreta går vi tillbaka till PEAB som exempel.

Hur skulle en entré för ett sådant företag kunna se ut?

Vi kollar på varje värde för sig:

  • Jordnära; Skulle kunna omsättas i naturmaterial, färger och bilder som för tankarna till naturen. Jordiga färger och olika gröna nyanser till exempel.
  • Utvecklande; Är tanken att det ska vara utvecklande att jobba för PEAB så skulle en idé kunna vara att visa bilder/bildspel på medarbetare som gjort karriär inom företaget
  • Personliga; Förutom bilderna på medarbetarna, så skulle man kunna sätta upp citat från kunder om hur man upplever samarbetet med företaget. Dessutom behöver förstås receptionisten och medarbetarna leva upp till det kärnvärdet genom bemötande och hur man skapar relation med besökare.
  • Pålitliga; Omsatt i inredningstermer skulle det här värdet kunna gestaltas av rustika material och klassiska möbler som signalerar stabilitet. Och kanske generösa kuddar och textiler i sittytan som inger en känsla av värme och trygghet.

6. Färger, former och material 

Precis som PEAB-exemplet visar så kan man översätta ord till färg, form och material.

Med färgsättning och bilder kommer man också långt när det gäller att skapa en känsla.

Förhoppningsvis finns det möjlighet att frångå (i alla fall i viss mån) vilka färger som föreskrivs av den grafiska manualen.

För det är nämligen en sak att använda färger till visitkort eller reklamkampanjer. Och en helt annan att välja färg till en arbetsplats där människor vistas och arbetar.

Inredning för receptioner och entréer

Bara för att man arbetar med knall-rosa som huvudfärg i sin kommunikation behöver inte receptionen målas i den nyansen.

Färger har nämligen väldigt olika effekt på oss människor.

Till exempel så höjer rött pulsen medan blått sänker den.

Och precis som i PEAB-exemplet ovan, glöm för all del inte materialval och former.

De bidrar också starkt till att skapa den atmosfär du är ute efter.

Metalliska material och plast uppfattas som kalla och kanske mer moderna (beroende på design). Gediget trä känns stabilt och traditionellt.

inredningstips-reception

Som vanligt är det fler pusselbitar som måste passa ihop för att få en fungerande helhet.

Så nästa gång när du går in igenom er entré, ta på dig förstagångs-besökarens glasögon och fundera på vad du ser.

Och vad du känner.

Lever det upp till vad ni vill signalera såväl till gäster som medarbetare?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.